- Pan Tadeusz: posługuje się pojęciami epilog, inwokacja, przedstawia genezę Pana Tadeusza i zna legendy ogenezie poematu; rozumie pojęcie mała ojczyzna i odróżnia je od pojęcia ojczyzny, zna pojęcie kresy, umieokreślić miejsce i czas akcji poematu; charakteryzuje głównych bohaterów, wymienia wydarzenia historyczne ibohaterów planu historycznego; omawia cechy gatunkowe eposu Mickiewicza;- Liryka miłosna Mickiewicza: − analizuje liryki miłosne Mickiewicza, (zamieszczone w podręczniku), nazywastany emocjonalne podmiotu lirycznego- Liryka Juliusza Słowackiego: omawia Witaj wolności aniele – powstańczą lirykę poety oraz analizuje iinterpretuje utwór Grób Agamemnona , wyjaśnia, dlaczego jest to utwór rozrachunkowy- Kordian:wymienia cechy gatunkowe dramatu Słowackiego, wyjaśnia, dlaczego jest polemiką z III częściąDziadów, przedstawia trasę wędrówki Kordiana i rozumie jej znaczenie dla bohatera, omawia przemianęKordiana, interpretuje monolog bohatera na szczycie Mont Blanc (alternatywna względem mickiewiczowskiekoncepcja odzyskania niepodległości przez naród polski); wymienia cechy Kordiana jako bohateraromantycznego, rozumie pojęcie winelriedyzm; wskazuje wydarzenia i postaci historyczne w utworze- Twórczość C.K. Norwida (Moja Piosnka I i II, Fortepian Szopena): zna tekst utworów, omawia życiorys poety ijego odmienność, wskazuje podmiot liryczny, bohatera lirycznego, sytuacje liryczne w utworach, interpretujeutwory, wskazuje środki stylistyczne