W wyniku przeprowadzonego badania psychologiczno - pedagogicznego stwierdza się ogólny poziom rozwoju umysłowego na poziomie normy wiekowej.Dysharmonie w rozwoju poszczególnych funkcji poznawczych. Najlepiej ukształtowanie są myślenie przyczynowo skutkowe w oparciu o materiał graficzny zdolność do spostrzegania szczegółów oraz rozumowanie norm i zasad społecznych. Wyżej wymienione zdolności przyjmują wynik powyżej przeciętnej. Bardzo niski poziom rozwoju przyjmują natomiast rozumowanie arytmetyczne oraz trwałość pamięci werbalnej. Pozostałe funkcjie poznawcze rozwinięte są w sposób przeciętny do wieku. Marta czyta płynie w przeciętnym tempie z właściwą intonacją. Ma trudności w zapamiętaniu czytanego tekstu. Jednak pracując z nim samodzielnie potrafi odpowiedzieć na wszystkie zasadne do niego pytania. Pisząc ze słuchu popełnia błędy typowo ortograficzne. W pracach samodzielnych błędy są nie liczne. Poziom graficzny pisma jest zaburzony litery bardzo mało czytelne. Wypowiedzi pisemne i ustne uczennicy są na dobrym poziomie pod względem treści i konstrukcji językowej. Cechuje je jednak ubogie słownictwo. Uczennica nie ma problemów z rozwiszywaniem zadań z tekstem. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do inwidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczennicy ze względu na dysortografię oraz dysgrafię